Brugge verkennen (Rustgevende Grachten, Bijzondere Binnenstad en Toffe Hotspots!)

Brugge: Welke toerist is er niet geweest of wil er niet heen? De noordwestelijk gelegen stad in België is de trekpleister voor menig binnen- en buitenlands toerist, maar zelf had ik de stad nog nooit bezocht. Enkele jaren geleden was ik in Gent en hoewel Brugge en Gent vaak met elkaar vergeleken worden, telt dit natuurlijk niet mee. Omdat we de laatste tijd niet konden vliegen, besloot ik deze oude stad in ons buurland te bezoeken. Had al vaak gehoord dat het een bijzondere stad is dus ik besloot enkele weken geleden om 3 dagen Brugge te verkennen.

Ik boekte een hotel, deed vooraf wat onderzoek naar toffe hotspots en verheugde me op het ontdekken van een nieuwe stad, de bijzondere binnenstad en natuurlijk de gezellige sfeer. Wat blijkt: Juist in de stad Brugge is dat hartstikke leuk.

Benieuwd wat we in Brugge hebben gedaan? Hieronder lees je al mijn ervaringen en tips voor een aantal dagen in Brugge.

Tips om Brugge te bezoeken

Brugge staat bekend om zijn schoonheid en is een prachtige stad die veel titels en bijnamen kent. In Brugge vindt je een aantal van de meest mooie historische bezienswaardigheden van Vlaanderen.

Vroeger stond Brugge bekend als een rijke en welvarende Hanzestad, tegenwoordig staat de stad bekend als werelderfgoedstad en wordt het internationaal bestempeld als het Venetië van het noorden.

De bewonderingswaardige binnenstad, unieke musea en vooral de Vlaamse frieten en een bierproeverij kon natuurlijk niet missen.

Jaarlijks bezoeken duizenden toeristen Brugge om de cultuur, musea, de binnenstad en de grachtengordel van Brugge te ontdekken. Net als vele andere toeristen bezocht ik Brugge en natuurlijk heb ik alles vastgelegd. Lees hieronder meer over mijn 3 dagen in Brugge en ik raad je aan:

Het verblijf: Martin’s Hotel in Brugge

We verbleven in Martin’s Hotel, een luxueus 3-sterren hotel in hartje Brugge. Voordat we ons hotel bereikten, moesten we ongeveer 4 uur afleggen. Na zo’n vier uur rijden en de nodige tussenstops, kwamen we halverwege de middag aan.

Na aankomst, was het tijd om in te checken. Tegen onze verwachting in, was dit in no-time geregeld. Met andere woorden: tijd, om de kamer te bezoeken. We sliepen op de eerste verdieping, dus waren snel bij onze kamer. Het was netjes ingericht, schoon en het rook er fris; eigenlijk alles wat je verwacht van een 3-sterren hotel.

Behalve onze kamer, oogden ook de entree, lobby en de gangen er verzorgd uit (en zo rook het ook). Hier heb ik helaas geen foto’s van, maar… ik vertel jullie graag meer over het ontbijt.

Eerlijk is eerlijk, als toerist zul je waarschijnlijk weten dat het ontbijt in een hotel altijd een verrassing is. Het kan meevallen, tegenvallen of er bovenuit schieten.

Hoewel we pas bij aankomst ontbijt hadden bijgeboekt (wat overigens geen probleem was), wisten we natuurlijk niet waaruit het ontbijt bestond. Maar, we hadden meer dan geluk; toen we de volgende ochtend richting de eetzaal liepen, kwamen de geuren van gebakken spek en warme eieren ons al tegemoet.

Het ontbijt bestond uit bolletjes, croissants, diverse soorten kaas, ham, cervelaatworst, gebakken spek (warm), gekookte eieren, roerbakeieren en onder andere verse sapjes als jus d’orange.

Brugge centrum

Ik had er al eerder van gehoord en erover gelezen, maar het is echt zo. Al wandelend door het oude centrum van Brugge ervaarde ikzelf waarover ik gehoord en gelezen had. Het oude stadsdeel heeft iets magisch, iets wat niet elke stad met zich meedraagt.

Toen ik er laatst liep, wist ik niet precies wat dat magische gevoel veroorzaakte. Maar nu, terwijl ik dit zit te schrijven, denk ik het te weten. De combinatie van de indrukwekkend mooie gebouwen, de oude stadsgrachten en de bijzondere bouwstijl een aanleg van de binnenstad geeft je het magische gevoel.

Niet voor niets ook, wordt Brugge het Venetië van het noorden genoemd; iets wat ik voor mijn bezoek aan Brugge niet helemaal begreep, maar wat ik ontdekte toen ik in het centrum liep.

Verder is een van de meest opvallende kenmerken van Brugge, de aanwezigheid van paardenkoetsen in het centrum. Een ritje op een paardenkoets door het centrum van Brugge is een van de trekpleisters voor de toeristen in Brugge. Mocht je Brugge bezoeken, dan is de kans nihil dat je geen enkele paardenkoets t

Parkeren in Brugge centrum

Op loopafstand van ons hotel, zo’n 5-10 minuten lopen, parkeerden we onze auto in parkeergarage ’t Pandreitje. Parkeergarage ’t Pandreitje is een ondergrondse, met camera’s beveiligde parkeergarage. We parkeerden er voor slechts €14,40 per 24 uur.

Behalve parkeergarage ’t Pandreitje bood ons hotel ook ondergrondse beveiligde parkeerplekken, maar deze waren aanzienlijk duurder. De keuze was dus snel gemaakt, toen ons werd verteld dat de parkeerkosten van ’t Pandreitje meer dan de helft goedkoper waren van de parking van het hotel.

Winkels in Brugge centrum

Ik vertel je waarschijnlijk niets nieuws, als ik zeg dat Brugge een stad is dat zich veel op toerisme richt. Mocht je Brugge bezoeken, dan kun je een bezoek aan een van de vele souvenirwinkels niet overslaan.

In het centrum vindt je tal van pittoreske souvenir- en cadeauwinkels en in vrijwel iedere straat in het centrum is er mogelijkheid om de bekende Belgische chocolade of speciaal bier te kopen.

Op minder dan 5 minuten loopafstand van ons hotel stond The Beer Wall, een van de grootste speciaal bier winkels van Brugge. Het plan was, om er op onze laatste dag souvenirs te halen, maar hadden pech. Precies op woensdag, onze laatste dag, was de winkel gesloten.

We liepen verder en kwamen gelukkig andere kleinere souvenirwinkeltjes tegen. Juist doordat ze wat kleiner en knusser waren, trok het me aan. We besloten er binnen te kijken, en het was zó leuk ingericht! Kleine souvenirwinkeltjes zijn echt een aanrader om te bezoeken als je in Brugge bent. Kijk zelf maar.

Markt in Brugge

Wat zeker niet mag missen tijdens je bezoek aan Brugge, is het bezoeken van de markt in Brugge. Iedere woensdag en zaterdag vindt de wekelijkse markt plaats.

Op woensdag vindt de markt plaatst van 08:00 tot 13:00 op De Burg in Brugge en op zaterdag vindt de markt plaats van 08:00 tot 13:00 in ’t Zand, Hauwerstraat en het Beursplein.

Minnewaterpark Brugge

De tweede ochtend stonden we vroeg op, we hadden een aantal activiteiten op de planning staan. Nadat we ons hadden opgefrist en hadden ontbeten, was het tijd om het stadscentrum van Brugge te verlaten.

Te voet liepen we naar het Minnewaterpark, een stadspark ten zuiden van de historische binnenstad van Brugge. Het park dankt zijn naam aan de ligging, namelijk aan het wateroppervlak het Minnewater.

Het minnewaterpark is een heerlijk idyllisch natuurpark om een moment te relaxen en even weg te zijn van de toeristen in de drukke stad. Slechts enkele minuten lopen vanaf het stadscentrum vindt je het Minnewaterpark, een plek om heel mooie foto’s te maken.

Frietmuseum Brugge

Het frietmuseum in Brugge heeft een wel heel unieke eigenschap. Het frietmuseum in Brugge is het enige museum ter wereld waar de volledige geschiedenis van de aardappel tentoongesteld wordt.

Behalve Belgische chocolade is de Belgische friet (Vlaamse friet) het product dat een deel van de Belgische cultuur kenmerkt. Een rondleiding door het Frietmuseum in Brugge kon daarom natuurlijk niet missen.

Tijdens een bezoek aan het frietmuseum kun je op eigen houtje en op eigen tempo de verschillende kamers van het museum doorlopen. In elke kamer van het frietmuseum vindt je een tot enkele verschillende opeenvolgende onderwerpen over het ontstaan van de aardappel of friet, in verschillende talen.

De informatie in het museum in de verschillende kamers wordt in tekst op een soort van schilderijen tentoongesteld. Enerzijds handig, omdat je de teksten op eigen houtje door kunt nemen. Anderzijds is het veel lezen, waar je van moet houden.

Hoewel ik geen hekel heb aan lezen, gaat mijn voorkeur toch uit naar audio- of videofragmenten in een museum.

Na de tentoonstelling in het museum gevolgd te hebben, eindigden we bij een inside snackbar. Het ticket dat we kochten, was inclusief een Vlaamse friet, snack en een drankje. En raad eens? Dat slaan we natuurlijk niet over. We genoten van een heerlijke Vlaamse friet met een snack en natuurlijk namen we er een Brugse Zot bij (Yummie!!)

Bruges Beer Experience

Nadat we onze Vlaamse friet, snack en onze Brugse Zot achter de kiezen hadden, stond een rondleiding door het biermuseum in Brugge (Bruges Beer Experience) op de planning. Na slechts enkele minuten lopen vanaf het frietmuseum, kwamen we aan bij het biermuseum.

We volgen de tour, welke we opnieuw op eigen houtje konden deelnemen. Met een tablet en oordopjes, werd je via een audiogids langs verschillende checkpoints geleid. We ontdekten veel nieuwe informatie over bier en biersoorten in het algemeen, maar ook specifieker over verschillende Belgische bieren.

We liepen door de mooiste vertrekken en grote kamers met muren, volgehangen met bierflessen. Een grotere en meer wisselende collectie had ik nog nooit eerder gezien.

Na de tour door het biermuseum was het tijd voor onze bierproeverij. Ook bij het biermuseum zat de bierproeverij bij de tickets in. We kozen elk 3 verschillende speciaal bieren, op aanraden van de bartenders.

Eten: dineren bij Restaurant den Huzaar (Tip!)

Na het bezoek aan het frietmuseum en het biermuseum in Brugge, was het tijd om ons op te gaan frissen. Na de wandeling in de ochtend door het Minnewaterpark, de wandeling en rondleiding door het frietmuseum en het biermuseum in combinatie met een temperatuur van meer dan 25 graden, leek het ons goed om eerst op te frissen.

Eenmaal een frisse douche te hebben genomen, besloten we te gaan eten. De laatste avond alweer, de volgende ochtend moesten we alweer uitchecken.

Onze laatste avond besloten we te gaan dineren bij restaurant den Huzaar in Brugge. Een ietwat luxe, maar toch betaalbaar restaurant. Bovendien kregen we waar voor ons geld. De bereiding duurde wat langer dan gemiddeld, maar onthoudt:

Goed bereid, kost tijd. Kijk zelf maar.

De rest van de avond liepen we door de stad, om nog even extra te genieten van de zwoele zomeravond en natuurlijk de mooie binnenstad met haar gezellige sfeer. Helaas kwam daar een eind aan. De volgende ochtend was het tijd om koffers in te pakken, uit te checken en een autorit van ongeveer 4 uur op de planning. Én we kochten natuurlijk echte, Belgische chocolade voor het thuisfront.

Ontdek de mooiste reisbestemmingen dankzij het Bucketlist Reizen boek

van Marloes de Hooge is een van de best verkochte boeken in Nederland. Ten minste, als het gaat om boeken met reisbestemmingen.

Marloes schrijft in haar boek over 25 bijzondere reizen die zij ooit heeft gemaakt. En waarvan zij vindt dat iedere reisliefhebber ze zou moeten maken. Volgens haar en vele tevreden klanten is dit boek de ultieme reis bucketlist.

Ikzelf besloot het boek laatst te kopen om te testen. Mits je van reizen houdt, wil ik iedereen aanraden om de reisverhalen van Marloes te ontdekken.