Little Escape: Dagje uit in Groningen (Mijn Allereerste Bezoek + Meest Bijzondere Hotspots!)

Tijdens onze derde stop van onze citytrip door Nederland, afgelopen zomer, belandden we in Groningen. De studentenstad, hoofdstad van de provincie Groningen, de grootste stad van noordelijk Nederland of zoals de inwoners zeggen: Grunn, kan natuurlijk niet missen tijdens een citytrip door Nederland.

Ik ben, in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, enkele keren eerder in Groningen geweest. Voor werk. Dus dat telt eigenlijk niet mee.. vindt ik. Toch?

In ieder geval, onze derde stop tijdens de citytrip was een dagje uit in Groningen en zoals je op de foto hierboven ziet, zat het weer niet erg mee. Ondanks de regen dat viel en de wind die er die dag stond, hebben we er een mooie dag van gemaakt.

We brachten een bezoek aan de binnenstad van Groningen, de Grote Markt met daarbij natuurlijk de Martinitoren, het Groninger Forum, het Noordelijk Scheepvaartmuseum en nog veel meer!

Zoals jullie van me gewend zijn, neem ik jullie natuurlijk gezellig mee en deel ik zoveel mogelijk van mijn ‘Little Escape’ tijdens mijn dagje uit in Groningen.

Bekijk in onderstaande video wat ik gezien en bezocht heb, lees mijn verhaal en ik hoop dat jullie inspiratie opdoen om, net als ik, Groningen (voor de eerste keer of opnieuw) te bezoeken.

Het Groninger Museum

Na een autorit vanaf ongeveer anderhalf uur, reden we Groningen binnen. Niet kort daarna vonden we een parkeergarage met vrije plekke, parkeerden onze auto en liepen de parkeergarage.

Al lopend en vanuit de parkeergarage een willekeurige richting in te lopen, kwamen we na zo’n 10 minuten lopen aan bij het Groninger Museum. Althans, het Groninger Museum lag aan de andere kant van het water. Dit leverde een aantal mooie beelden op.

Het Groninger Museum staat bekend als een van de topattracties van Groningen, trekt jaarlijks meer dan 200.000 bezoekers. Alleen de buitenkant van het Groninger Museum is al een kunstwerk op zich.

Centraal Station Groningen

Op loopafstand van het Groninger Museum grenst het Centraal Station in Groningen, wat door reizigers als het mooiste station gekozen is. Toen ik de eerste keer per trein naar voor werk naar Groningen heb gereisd, viel het me direct op.

Ik had wel eens afbeeldingen van het Centraal Station in Groningen gezien, maar toch is het in het echt nog indrukwekkender. Misschien vanwege het hellende gebouw, de oude bouwstijl of is het toch wat anders?

Hoe dan ook, ik het geprobeerd de mooiste foto’s van het Centraal Station met jullie te delen. Oordeel zelf: Is dit de naam van het mooiste station waard, of niet? Laat me gerust hieronder in de reacties weten of jij dit het mooiste station van Nederland vindt, of welk station het volgens jou overtreft.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden!

Lunchen bij Domino’s Pizza Groningen

We hadden flink veel tijd videobeelden geschoten bij he Groninger Museum en het Centraal Station, dat het, voor we het doorhadden, tegen half 2 liep.

Het moment dat we meer richting de stad liepen en een domino’s pizzeria tegenkwam, was ik verkocht. Ik als pizzaliefhebber + rondstruinen door een studentenstad, waar overigens de vibe van mijn studententijd in Utrecht weer een beetje op kwam borrelen, besloten we, jawel, als lunch, te gaan eten bij Domino’s Pizza in Groningen.

Althans, we bestelden een pizza bij Domino’s Pizza in Groningen, maar aten het aan de rand van een gracht op.

Grote Markt

Een van de grootste en meest bekende plekken in de binnenstad van Groningen is toch wel de Grote Markt en dus hebben we de Grote Markt uiteraard ook bezocht. Na onze ‘pizzalunch’ aan de Groningse grachten, was een wandeling wel op zijn plaats.

Te voet liepen we, op de meest toeristische route, richting de grote markt. We kwamen langs een aantal toffe toeristische winkeltjes, liepen en telefoonzaak binnen en jawel, zo vergeetachtig als ik ben, ontdekte ik dat ik m’n portemonnee in de pizzeria had laten liggen.

Een driftige snelle sprint terug naar de pizzeria, wat niet de beste keuze was na een maaltijd, volgde snel. Gelukkig had de pizzabakker mijn portemonnee gevonden, achtergehouden en eerlijk teruggegeven.

Opgelucht moment zeg.

Goed, van het harde rennen liep ik al hijgend terug naar de telefoonwinkel waar mijn goeie vriend op en stond te wachten en gelukkig konden we zonder zorgen weer verder richting de Grote Markt.

De Grote Markt is natuurlijk bekend van het Groninger Forum, de Martinitoren en het stadhuis, maar is veel meer dan dat. Midden op het grote plein weet je niet waar je moet kijken, maar overal om je heen zie je indrukwekkende gebouwen, leuke winkeltjes en natuurlijk trekken de geuren van de restaurantkeukens de aandacht van menig toerist.

Toch, ondanks het grote stadshuis, de Martinitoren en Grand Café Hooghoudt, trekt ook het reusachtig grote plein (vandaar de naam, uiteraard) ook mijn aandacht. Oordeel zelf maar, of de naam van het plein zijn naam eer aandoet.

Groninger Forum

Op korte loopafstand van onze vorige spot, bevind zich het Groninger Forum, oftewel Forum Groningen.

Het Groninger Forum is sinds vorig jaar geopend en de bouw is gestart in 2011. Vanaf 2011 tot aan 2019 is er gebouwd aan het gebouw. Niet vreemd, als je bedenkt dat je in het Forum tientallen verschillende activiteiten kunt doen. Voor jong én oud. Gezinnen met jonge kinderen en vriendengroepen. Zoals het bekende gezegde, luidt: voor ieder wat wils.

Zo bevindt er een filmzaal, een bibliotheek, een kiosk en een VVV-kantoor in het Forum. Je kunt een bezoek brengen aan Wonderland, Storyworld, Smartlab en Medialab.

Er is zelfs een eigen souvenirwinkel: het Forumshop. Geniet van een heerlijk drankje en het uitzicht op het dakterras en ga dineren bij Restaurant NOK.

Tip: Bezoek Stad, een expositie waar je leert hoe Groningen is gegroeid, hoe de stad bruist, leeft en ontwikkelt en uiteraard geniet je van een fantastisch uitzicht.

Martinitoren

Tja, tijdens een bezoek aan Groningen rijst de Martinitoren er natuurlijk bovenuit. Letterlijk en figuurlijk. Al vanaf ons bezoek aan de Grote Markt was de Martinitoren een van de meest opvallende kenmerken in de omgeving.

Dankzij de hoogte van maar liefst 96,8 meter is de Martinitoren de hoogste toren van de stad Groningen. Die biedt toeristen de mogelijkheid om vanaf het hoogste punt van de toren, bij helder weer kilometers ver te kunnen kijken.

De klim naar het hoogste punt van de bijna 100 meter hoge toren is voor menig toerist een van de redenen een uitdaging en reden om tijdens een bezoek aan Groningen de Martinitoren te beklimmen. En eerlijk is eerlijk, het uitzicht over de stad is toch goud waard?!

Het beklimmen van de toren is echt een bucketlist item, maar wees gewaarschuwd: Er is geen lift in het gebouw aanwezig, dus je zult eerst ongeveer 300 stenen traptreden moeten beklimmen, om op het punt te komen waarop je de hele stad kunt overzien.

Noordelijk Scheepvaartmuseum

Niet het meest bekende museum van Groningen, maar wel een heel belangrijke. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum leer je alles over de geschiedenis van de scheepsbouw en leer je hoe de scheepvaart in de provincie Groningen in de loop der jaren is gegroeid. Én welke belangrijke positie de scheepvaart in de provincie Groningen inneemt en heeft ingenomen.

Tijdens een bezoek aan het scheepvaartmuseum zijn er, het hele jaar door, wisselende scheepvaarttentoonstellingen te zien. Ook de historie van het Scheepvaartmuseum nadert een eeuw.

In 1930 werd de vereniging Het Noordelijk Scheepvaartmuseum opgericht en al na 2 jaar werd er een fysiek museum geopend. Niet op de huidige locatie, maar destijds in het Goudkantoor op de Grote Markt.

Hoewel het museum de oorlog zonder problemen was doorgekomen, verloor het in 1945 dankzij een brand een groot deel van de collectie. Na de oorlog verhuisde het museum naar de Sint-Walburgstraat in Groningen, maar toch is dit niet de huidige locatie van het museum.

Tegenwoordig is het museum gevestigd aan de Brugstraat 24 in Groningen. Hierdoor grenst het museum aan de Kleine der A en is het op loopafstand van de Grote Markt.

Prinsentuin

Een minder bekende maar bijna magische plek in Groningen is de Prinsentuin. Waarom het minder bekend is weet ik niet precies, maar ik vermoed dat de ligging van de Prinsentuin een grote rol speelt:

Het ligt net binnen de stadsgracht van Groningen, maar een flink eind lopen vanaf het centrale punt van Groningen, de Grote Markt.

Ondanks onze twijfel om er langs te gaan, hebben we het toch gedaan. Én wat was dat een goede keuze. Niet bewust van al het moois, liepen we de poort van hotel de Prinsenhof, waar de Prinsentuin toe behoort, binnen.

Bovenstaande foto is genomen van de binnenkant, om jullie nog even in spanning te laten voor de inhoud van de Prinsentuin. Want oh, het was écht heel erg mooi en goed onderhouden!

We maakten een praatje met een van de opzichters en kwamen erachter dat de Prinsentuin voor toeristen vrij toegankelijk was. De organisatie van de Prinsentuin bestond volledig uit vrijwilligers, mocht de grond van het hotel gratis gebruiken, in ruil voor de toeristen die tijdens het bezoeken van de Prinsentuin op het achterterras van het hotel kon genieten van een hapje of drankje.

Benieuwd hoe mooi het er ’s zomers bloeit? Kijk dit!

Besef, dat me verteld is, dat dit werk volledig door vrijwilligers gedaan wordt. Is toch bijna niet te geloven?!

Dineren bij Wegrestaurant de Lichtmis

De dag ging sneller voorbij, en voor we het weten hadden we de hoogtepunten van de stad bezocht. Mocht jij nog iets missen of suggesties hebben om te bezoeken wanneer ik weer in Groningen ben, laat het dan zeker hieronder in de reacties achter.

Omdat we vrij laat gelunched hadden, besloten we om richting huis te rijden en onderweg ergens wat te gaan eten. Geen afsluitend diner in Groningen, zoals jullie tijdens de vorige afleveringen van mijn roadtrip hebben kunnen lezen, maar dit keer nét even anders.

Niet erg, want na zo’n uur rijden, kwamen we aan bij Wegrestaurant de Lichtmis tussen Staphorst en Zwolle. We besloten hier te gaan eten, parkeerden onze auto en liepen richting de ingang van het wegrestaurant.

Na de nodige voorzorgsmaatregelen te hebben genomen, (handen desinfecteren en gevraagd of een mondkapje verplicht was) werd ons een tafel toegewezen.

Ik bestelde er een heerlijke pannenkoek met schnitzelreepjes (ja, erg lekker), maar het was blijkbaar totaal niet mijn dag. Begin van de middag vergat ik mijn portemonnee in een Domino’s Pizza filiaal in Groningen en nadat ik mijn pannenkoek voorgeschoteld kreeg, stootte ik mijn glas cola om. Over de pannenkoek, uiteraard.

Maar, ach, ik bekijk het positief: Gelukkig was mijn glas nog halfvol, niet halfleeg.

Gelukkig was deze foto genomen, voordat ik mijn glas omstootte.

Let op: tussen de tijd dat wij er aten en ik dit upload, is pannenkoekenrestaurant de Lichtmis getroffen door een woeste brand, waardoor het (waarschijnlijk) voorlopig nog niet geopend wordt.

Meer toffe activiteiten en bezienswaardigheden in Nederland? Lees dit! (Boekentip!)

Sinds enkele maanden ben ik me meer gaan verdiepen in de natuur, bezienswaardigheden en mooie plekjes in Nederland. Toen we enkele maanden geleden te horen kregen dat we niet meer op vakantie konden, baalde ik.

Maar, ik besloot het van de positieve kant te bekijken. Niet meer vliegen en bij veel landen niet de grens overkomen, was voor mij het sein om mijn eigen land meer te gaan ontdekken.

Ik struinde het internet af naar hippe Airbnb’s, bijzondere bezienswaardigheden in bekende en minder bekende plaatsen in Nederland. Ook ging in me verdiepen in andere reisbloggers, bezocht forums van bekende reiswebsites en -bloggers en ging boeken lezen over reizen in Nederland.

Het meest bijzondere boek dat ik las was het boek 1000 Dingen Doen in Nederland van Jeroen van der Spek. Er werden zoveel bijzondere plekken, mooie natuurgebieden en toffe activiteiten in beschreven, dat het me prikkelde.

Het prikkelde me om ook zulke activiteiten te gaan doen, plekken te bezoeken, dit vast te leggen op foto en video; de reden dat ik startte met deze ‘mini-serie’, waarin ik in een week tijd 5 verschillende dorpen en steden bezocht heb: mijn Little Escape in 2020.

Tijdens deze week ben ik er achter gekomen dat het veel makkelijker is om een reis, dagje weg of bijzondere activiteit te plannen. Hiermee hoop ik jullie ook te inspireren om die geweldige reis te maken (zodra het veilig kan), dat dagje uit in te plannen of die toffe activiteit te organiseren.

Mocht je nu ook zulke toffe activiteiten, mooie natuurgebieden en mooie bezienswaardigheden in Nederland willen ontdekken?

Koop dan het boek   van Jeroen Spek via bol.com en start net als ik het met maken van die reis of activiteit!