Little Escape: Dagje uit in Heerenveen (Thialf + Andere Hotspots)

Laatst besloten ik en een van mijn beste vrienden om een dag lang Heerenveen te ontdekken. Voor zover we wisten, waren we er nog nooit eerder geweest, dus het werd hoog tijd om een dag in te plannen. Snel werd er een datum geprikt en ons dagje uit in Heerenveen stond in de agenda. Doordat we (begrijpelijk, maar helaas) eerder dit jaar maandenlang niet op vakantie of dagjes uit konden gaan, zagen we erg uit naar de eerste en één van de ‘Little Escapes’ van 2020.

Ja, je leest het goed: één van de ‘Little Escapes’ van 2020. Want, behalve Heerenveen besloten we om een week lang, iedere dag een (voor ons) nieuwe plek te bezoeken. Een plek in Nederland, waar wij nog niet eerder een dag lang heb rondgehangen om de stad of het dorp te verkennen.

Zo gezegd, zo gedaan. Net als bij Heerenveen, hadden we ook voor de andere plaatsen een datum geprikt. 5 dagen lang bezochten we een plek in Nederland dat ons aansprak of waar we nog niet eerder geweest waren. De plannen voor onze eerste citytrip in Nederland in 2020 waren dus gemaakt en zijn helaas ook al weer achter de rug.

Maar, gelukkig zaten de temperaturen erg mee, kijken we er met een tevreden gevoel op terug en natuurlijk hebben we zo veel mogelijk foto’s en video’s gemaakt.

In dit artikel nemen wij je mee tijdens ons dagje uit in Heerenveen en vertel ik je over mijn eerste indruk van Heerenveen, een aantal bezienswaardigheden en restaurants in Heerenveen en vertellen we je over onze avonturen in Heerenveen.

Maar, vooral wil ik je met deze blog en de video in deze blog laten zien dat er veel verschillende, toffe dingen te doen zijn in Nederland.

Hieronder nemen wij je mee tijdens mijn avonturen in Heerenveen, dus veel lees- en kijkplezier. Hopelijk doe je inspiratie op en laat onderaan deze pagina weten wat je van mijn avontuur vindt!

Check hier mijn video:

Normaal gesproken houdt ik van het concept om op vakantie te gaan en ter plekke te kiezen wat ik graag wil doen, maar ditmaal was het anders. Enkele dagen voordat we richting Heerenveen vertrokken, deed ik online onderzoek naar de meest bijzondere bezienswaardigheden om te bezoeken, tijdens een dagje uit in Heerenveen.

Onze tijd was beperkt, dus ik stippelde een route uit om zoveel mogelijk bezienswaardigheden te bezoeken en zo weinig mogelijk tijd aan autorijden kwijt te zijn. Hieronder vertel ik je over mijn route, de bezienswaardigheden tijdens ons dagje uit in Heerenveen en ik deel de mooiste foto’s met jullie.

Thialf Stadion

Na ruim een uur onderweg te zijn geweest, reden we Heerenveen binnen. Of eigenlijk, kwamen we aan in een van de buitenwijken van Heerenveen. Onze eerste stop was bij het Thialf Stadion, het belangrijkste schaatsstadion van Nederland.

Het Thialf Stadion staat bekend vanwege het langebaanschaatsen, ijshockeyclub de Heerenveen Flyers en Shorttrack Club Thialf. Het Thialf Stadion beschikt ook over de snelste laagland-ijsbaan ter wereld en verschillende bekende schaatsers, nationaal en internationaal, hebben op de schaatsbaan van het Thialf Stadion gestaan.

Een aantal schaatsers die op de schaatsbaan van het Thialf hebben gestaan, zijn:

• Kees Verkerk
  • Sven Kramer
  • Koen Verweij
  • Jutta Leerdam

Een hoop bekende namen, dus ik hield er rekening mee, dat ik wellicht iemand zou kunnen tegenkomen tijdens mijn bezoek. Helaas, was het Thialf Stadion gesloten, waardoor ik niemand ben tegengekomen.

Ik ben helaas niet bij het Thialf Stadion binnen geweest, maar misschien jij wel, de volgende keer. Tip: strijk neer bij Café het Klunplak, direct naast de ijsbaan. Geniet van een heerlijke kop koffie of natuurlijk een warme chocolademelk in de winter.

Brasserie de Buitenbocht is ook een goede keuze voor een kop koffie met koek, maar ook voor een gezonde lunch of om heerlijk te dineren. Het menu bestaat grotendeels uit huisgemaakte producten en uiteraard uit veel Friese producten.

Natuurgebied de Heide & het Heidemeer

Ongeveer een kilometer verderop kwamen we aan bij onze tweede stop, het natuurgebied de Heide met het Heidemeer in Heerenveen. Het mooie aan recreatiegebied de Heide is, dat er zelfs weinig huizen en verkeer in de buurt zijn.

Het uitzicht op het Heidemeer en natuurgebied de Heide straalt een oase van rust uit. De ligging van het natuurgebied, aan de rand van Heerenveen, is de ideale plek om helemaal zen te worden.

In het half-achtige moerasgebied waar water, grasvelden en bomen elkaar afwisselen, kwam ik vrijwel niemand tegen. Een echtpaar dat hun hond aan het uitlaten was, een mountainbiker en wat voorbij zwemmende eenden, was het enige leven dat ik tegenkwam.

Mocht je van natuur houden en in (de buurt van) Heerenveen zijn, dan is een bezoek een het natuurgebied zeker een aanrader.

Museum Belvédère

Onze volgende stop was bij het Museum Belvédère, een museum voor moderne kunst. Net als bij het Thialf Stadion gold voor het Museum Belvédère dat het gesloten was, echter niet vanwege de pandemie.

Wij waren op een maandag in Heerenveen -de enige dag waarop het museum niet geopend was-. Helaas konden we niet naar binnen, dus besloten we van de buitenkant een aantal foto’s te maken.

Het Museum Belvédère is een museum voor moderne en hedendaagse kunst in Heerenveen, in de Provincie Friesland. In het museum vindt je vooral kunstwerken van Friese kunstenaars en geestverwanten, die in vrijwel geen enkele andere openbare musea tentoongesteld worden.

Behalve het museumgebouw met de kunstverzameling biedt de organisatie meerdere services: Er is een museumcafé om iets te eten en drinken, buiten het museumgebouw is een heel mooie trouwlocatie te huren en er is zaalverhuur beschikbaar.

Dit is de buitenkant en omgeving van het museum:

Abe Lenstra Stadion

Onze laatste en misschien wel meest bijzondere stop was het Abe Lenstra Stadion. De meest bijzondere stop, omdat we toestemming hebben gekregen om in het stadion enkele beelden te schieten.

Het Abe Lenstra Stadion is het bekende voetbalstadion van sc Heerenveen, de bekende voetbalclub van Heerenveen. Het stadion is vernoemd naar de bekende, historische en Nederlandse voetballer Abe Lenstra (1920-1985), welke een positie van aanvaller innam.

Behalve dat het bekende voetbalteam sc Heerenveen in het stadion speelt, wordt het door meerdere sportclubs in gebruik genomen. Zo is het Abe Lenstra Stadion ook het voetbalstadion voor jeugdteams, jong sc Heerenveen, jeugdopleiding, vrouwenvoetbal, clinics en veel meer!

Dineren bij De Buurman Bar & Grill

Eeeeen.. na een lange dag was het tijd om heerlijk te gaan dineren. Het komt misschien cliché over, maar op het moment dat je bezig bent met fotograferen, filmen en vooral het genieten van nieuwe dingen ontdekken, vergeet je al snel dat het etenstijd is.

Nadat de tijd waarin we het Abe Lenstra Stadion van binnen mochten bekijken voorbij was, merkten we pas dat we erg trek hadden -het liep al tegen 5’en-. We besloten, terwijl we naar de auto terugliepen, bij een restaurant te reserveren.

Zo gezegd, zo gedaan. Al voordat we bij de auto aankwamen, besloten we bij het restaurant Buurman Bar & Grill te gaan eten. Eenmaal in de auto reserveerden we telefonisch, gingen op weg naar Buurman Bar & Grill, zochten een parkeerplek en kwamen bij het restaurant aan.

Eten bij Buurman Bar & Grill is een aanrader. Kort nadat we een tafel hadden toegewezen gekregen, werd ons gevraagd wat we wilden drinken en kregen we de menukaart.

Kortom: De bediening was snel en vriendelijk, het eten & drinken was heerlijk en ook over de plek heb ik niets aan te merken.

Meer toffe activiteiten en bezienswaardigheden in Nederland? Lees dit! (Boekentip!)

Sinds enkele maanden ben ik me meer gaan verdiepen in de natuur, bezienswaardigheden en mooie plekjes in Nederland. Toen we enkele maanden geleden te horen kregen dat we niet meer op vakantie konden, baalde ik.

Maar, ik besloot het van de positieve kant te bekijken. Niet meer vliegen en bij veel landen niet de grens overkomen, was voor mij het sein om mijn eigen land meer te gaan ontdekken.

Ik struinde het internet af naar hippe Airbnb’s, bijzondere bezienswaardigheden in bekende en minder bekende plaatsen in Nederland. Ook ging in me verdiepen in andere reisbloggers, bezocht forums van bekende reiswebsites en -bloggers en ging boeken lezen over reizen in Nederland.

Het meest bijzondere boek dat ik las was het boek 1000 Dingen Doen in Nederland van Jeroen van der Spek. Er werden zoveel bijzondere plekken, mooie natuurgebieden en toffe activiteiten in beschreven, dat het me prikkelde.

Het prikkelde me om ook zulke activiteiten te gaan doen, plekken te bezoeken, dit vast te leggen op foto en video; de reden dat ik startte met deze ‘mini-serie’, waarin ik in een week tijd 5 verschillende dorpen en steden bezocht heb: mijn Little Escape in 2020.

Tijdens deze week ben ik er achter gekomen dat het veel makkelijker is om een reis, dagje weg of bijzondere activiteit te plannen. Hiermee hoop ik jullie ook te inspireren om die geweldige reis te maken (zodra het veilig kan), dat dagje uit in te plannen of die toffe activiteit te organiseren.

Mocht je nu ook zulke toffe activiteiten, mooie natuurgebieden en mooie bezienswaardigheden in Nederland willen ontdekken?

Koop dan het boek   van Jeroen Spek via bol.com en start net als ik het met maken van die reis of activiteit!