Little Escape: Dagje Uit In Volendam (Het Oude Vissersdorp Aan Het Markermeer)

Tijdens een citytrip in Nederland kan een bezoek aan het oude vissersdorp aan het Markermeer natuurlijk niet ontbreken. De tweede dag van onze citytrip door Nederland, afgelopen zomer, brachten we een bezoek aan Volendam en we hádden toch een mooi weer. De hele middag langs het water slenteren, de leukste, soms knusse straatjes ontdekken en natuurlijk konden we het niet laten om een visje te eten.

Tijdens onze citytrip kwamen we op een aantal mooie plekken in Nederland. Vorige week heb je kunnen lezen over mijn bezoek aan Heerenveen, maar nu is het tijd voor iets heel anders. Van een van de grotere steden in Friesland trokken we de volgende dag naar Noord-Holland, om daar te genieten van de cultuur van Volendam.

Ga je mee op ontdekking?

Mijn dag in een video

In mijn verhaal van vandaag vertel ik je hoe ik mijn dagje uit in Volendam heb beleefd. Ik deel natuurlijk de leukste activiteiten en bezienswaardigheden voor toeristen, laat je zien waar (en wat) we gegeten hebben en vertel je waar we op de terugweg langs gereden zijn.

Benieuwd naar de video van deze dag? Bekijk hem hieronder:

In de vroege ochtend vertrokken we vanaf de Veluwe richting Volendam. Het beloofde een warme dag te worden. We wilden zo min mogelijk van deze dag missen, dus vol positieve energie vertrokken we op de vroege ochtend richting het Volendam.

Na ongeveer anderhalf uur rijden (of iets langer, vanwege een tussenstop) reden we het centrum van Volendam binnen en parkeerden gratis op parkeergarage Volendam, op korte afstand van Vishandel Albert Smit; Tijd, om te genieten van Volendam en natuurlijk het uitzicht over het Markermeer.

Na de autorit van ruim anderhalf uur, de leuke straatjes en winkeltjes verkend te hebben, begonnen onze magen te knorren. Uiteraard speelde de geur van de verse vissen daarin een grote rol.

We scoorden een gratis haring met uitjes (uiteraard!) bij Viswinkel en Traiteur de Haven Volendam (Aanrader)! Alleen de gevulde vitrine nodigde je al uit om er een visje te gaan halen.

Mocht je in Volendam zijn, raad ik je aan om een heerlijke, verse vis te halen bij Viswinkel en Traiteur de Haven.

Bij deze wil ik ook mijn dank uitbrengen aan het vriendelijke personeel in de winkel.  Je las net, dat we een gratis visje scoorden. Niet helemaal voor niets, maar in ruil voor enkele beelden van de winkel, een prima deal!

De video nog niet gezien? Check ‘m dan bovenaan deze pagina en geniet van mijn dag (en uiteraard de shots van viswinkel de Haven).

Simonehoeve

Tijdens een dagje uit in Volendam mag een bezoek aan Simonehoeve natuurlijk niet ontbreken. Ondanks dat heel erg bekend staat om de visserij, spelen ook de kaasboerderijen en -musea een grote rol.

Simonehoeve staat bekend als kaasboerderij, waar zelfgemaakte kaas geproduceerd wordt. Natuurlijk is ook dat nog niet alles, want ook klompen is een groot kenmerk van Simonehoeve.

Het zal niet iedereen direct opvallen, dus ik deel het graag met jullie. De Simonehoeve is een grote trekpleister voor toeristen om heerlijk te eten en zelfs een volledige dag uit te gaan.

De Simonehoeve bied verschillend faciliteiten om een hele dag uit te gaan. Volg bijvoorbeeld een heel gezellige excursie of doe een hele middag mee met Oudhollandse spellen (de tijd vliegt voorbij)!

Strijk neer in de eetzaal van de Simonehoeve en geniet van een heerlijk drankje, lunch of diner. Nadat we een ruim uur hadden rondgelopen, was het tijd om lunch te eten. Natuurlijk lunchte ik met een van mijn favoriete maaltijden: Een warme boterham met ei.

Experience Volendam

Een echte Volendammer draagt of heeft klederdracht gedragen, een toerist moet op de foto met een echt Volendammer kostuum.

De toeristische attractie   is een heel populaire trekpleister van Volendam en dat is niet voor niets. Jezelf in een kostuum van Volendammer kledendracht hijsen, de mooiste vakantiekiekjes maken van jezelf in klederdracht die vrijwel nergens anders meer te verkrijgen is, maakt het museum een heuse plek voor de mooiste vakantiefoto’s.

Maar, Experience Volendam is véél breder dan dat. Volg de cursus “Volledams Proaten”, een rondleiding en een bezoek aan de palingrokerij of doe mee aan het arrangement “Experience Volendam in 1 dag”, waar je Volendam in 1 dag op een heel bijzondere manier leert kennen.

Cheese Factory Volendam

Ja, ik heb jullie zojuist al verteld dat Volendam (en omstreken) bekend staat om de kazen. Hoe kan het dan ook anders, dan dat je als toerist een bezoek moet brengen aan Cheese Factory Volendam.

De kaaswinkel heeft een hele mooie indeling. Erg rustig en overzichtelijk, maar toch kijk je je ogen uit. Al ronddwalend door de winkel kan het bijna niet anders dat de geur van de kazen je het water in de mond doet lopen. Zelfs terwijl ik dit schrijf, overkomt me dit ;).

Mocht je een kaasliefhebber zijn, of jezelf tot een echte Hollandse “kaaskop” (mag ik dat zeggen)?! rekenen, dan raad ik je aan een bezoek te brengen aan deze fantastische kaaswinkel.

Doolhof – Oude Kom

Een van de oudste stadsdelen van Volendam staat bekend als Het Doolhof – Oude Kom, en bestaat uit knusse, gezellige woningen en smalle straatjes.

Het Doolhof is het oudste stadsdeel van het centrum van Volendam. Het Doolhof is ontstaan doordat de bebouwing niet volgens rechte lijnen tot een mooi stratenpatroon tot stand kwam. Deze straten, dat ontstaan is zonder een vast omlijnd stratenpatroon, is ook terug te zien in het straatbeeld in de Oude Kom (het Dril, langs het Havendijkje, Meerzijde en omgeving).

De straatjes in het Doolhof en de Oude Kom hebben een grote invloed uitgeoefend op de fantasie van de schilders en kunstenaars die Volendam in de 19e eeuw bezochten.

De Dijk van Volendam

Een van de grootste kenmerken van het dorp Volendam is de Dijk van Volendam. Al wandelend over de Dijk geniet je van de scheepvaart in de haven van Volendam, de mooie vakwerkhuisjes en natuurlijk de gezellige toeristische winkeltjes.

Of natuurlijk om als toerist van de rust (!) te genieten. Heerlijk de tijd nemen om de winkeltjes te bezoeken of om tijdens een mooie zomerdag over de Dijk van Volendam te fietsen.

Al wandelend over de Dijk van Volendam zie je het meest. Je kunt goed de tijd nemen om alles te bekijken, elke willekeurige winkel te bezoeken of om tijdens een warme zomerdag te genieten van een verkoelend drankje.

Wel is de Dijk van Volendam een van de drukbezochtste plaatsen van heel Volendam. Het puilt er uit van toeristen, iedere paar meter wordt je onbedoeld uitgenodigd door de geur van verse (gebakken) vis en natuurlijk de terrasjes van de restaurants.

Afsluiter van de dag: dineren bij Café-Restaurant de Vrijheid

Het was een hele mooie dag, de temperaturen zaten mee en aanwezigheid van de zon gaf een extra goeie sfeer aan de dag. Maar de dag ging zo snel, dat het al avond was voor we het doorhadden.

Als afsluiter van het dagje uit in Volendam besloten we ergens iets te gaan eten. We streken neer bij Café-Restaurant de Vrijheid en konden vanaf onze tafel heerlijk genieten van de langslopende toeristen en de afkoelende temperaturen. Vanaf het terras op de Dijk van Volendam genoten we van het heerlijke uitzicht. Voor we het wisten, werd het typisch Volendammer gerecht geserveerd: Fish and Chips, met uiteraard de bijbehorende garnituur.

De terugweg: kort bezoek aan de Trambrug in Volendam

Het was rond 7 uur ’s avonds, toen we afgerekend hadden. We namen op de terugweg de tijd om langs de trambrug in Edam te rijden.

Een van de meest bijzondere bruggen in Edam en de omgeving, die konden we natuurlijk niet laten schieten. Na enkele minuten rijden kwamen we aan en maakten een aantal mooie beelden.

Wil jij meer mooie plekken in Nederland ontdekken? 1000 Dingen Doen in Nederland (Boekentip!)

Sinds enkele maanden ben ik me meer gaan verdiepen in de natuur, bezienswaardigheden en mooie plekjes in Nederland. Toen we enkele maanden geleden te horen kregen dat we niet meer op vakantie konden, baalde ik.

Maar, ik besloot het van de positieve kant te bekijken. Niet meer vliegen en bij veel landen niet de grens overkomen, was voor mij het sein om mijn eigen land meer te gaan ontdekken.

Ik struinde het internet af naar hippe Airbnb’s, bijzondere bezienswaardigheden in bekende en minder bekende plaatsen in Nederland. Ook ging in me verdiepen in andere reisbloggers, bezocht forums van bekende reiswebsites en -bloggers en ging boeken lezen over reizen in Nederland.

Het meest bijzondere boek dat ik las was het boek 1000 Dingen Doen in Nederland van Jeroen van der Spek. Er werden zoveel bijzondere plekken, mooie natuurgebieden en toffe activiteiten in beschreven, dat het me prikkelde.

Het prikkelde me om ook zulke activiteiten te gaan doen, plekken te bezoeken, dit vast te leggen op foto en video; de reden dat ik startte met deze ‘mini-serie’, waarin ik in een week tijd 5 verschillende dorpen en steden bezocht heb: mijn Little Escape in 2020.

Tijdens deze week ben ik er achter gekomen dat het veel makkelijker is om een reis, dagje weg of bijzondere activiteit te plannen. Hiermee hoop ik jullie ook te inspireren om die geweldige reis te maken (zodra het veilig kan), dat dagje uit in te plannen of die toffe activiteit te organiseren.

Mocht je nu ook zulke toffe activiteiten, mooie natuurgebieden en mooie bezienswaardigheden in Nederland willen ontdekken?

Koop dan het boek   van Jeroen Spek via bol.com en start net als ik het met maken van die reis of activiteit!